fredag 14 maj 2010

Återbesök på neurofys

för att se hur det har fungerar med "maskinen" . Det har faktiskt fungerat över förväntan , även om det tidvis har skaft och läkt luft.

Men inget natt var så illa som natten innan jag skulle på återbesök !

Jisses , masken släppte 3 ggr vid näsan , blev tvungen att justera kardborrebanden flera gången och en gång släppte hela slangen så det tjöt i hela rummet. Tror ni familjen kunde sova med mig ? Vaknade klockan 5 av att masken läkte som bara den , tog av mig " skiten" och insåg att sambon gått och lagt sig i gästrumet. Försökte att inte röra mig alls för att inte väcka sonen , förrän 5:50 då väckarklockan ringde. När jag klev upp insåg jag att spjälsängen också var tom.

Det har under en längre tid varit en stor sorg för mig att min familj vaknar av min snarkning så detta var ju inte roligt alls... Så det blev bestämt att jag skulle flytta tillbaka till gästrummet....

Men återbesöket gick jättebra. I maskinen finns ett minneskort som sköterskan stoppade in i sin dator och då kunde man se precis hur länge jag hade haft masken per natt , hur mycket den läkt och hur många sömnapneer jag haft per natt.

Innan hade jag ju ca 80 andningsuppehåll , eller apneér per TIMME. Nu medmasken låg jag på ett genomsnitt av 3 apnéer per timme !

Ganska stor skillnad . Så man kan säga att behandlingen fungerar :-) Fick byta till en annan mask också som passar mig bättre .

On du tror att du har sömnapné så sök hjälp ! Det är skrämmande att veta att man slutar andas 560 gånger varje natt , men ännu mer skrämmande om man inte gär något åt det !



Jag fattar fortfarande inte att det ska bli operation om 6 dagar ! Har dessutom endast lyckat gå ner drygt ett kilo...














Tack för idag! En alldeles vanlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar