torsdag 21 januari 2010

Står i kö för gastric bypass

På sätt och vis önskar jag att jag hade börjat blogga mycket tidigare.
Nu får ni lära känna mig som den tjocka gumman som väntar på en operation, jag önskar att ni hade känt mig längre, då hade ni förstått varför jag gjort det valet.
jag menar att det kanske hade varit trevligt att ha med er på resan hit också , inte bara resan härifrån :-)

Många säger att en gastric bypass är en genväg till att bli smal . Oj vilken genväg ! Jag ser det som en sista utväg . Lyckas inte det här då dör jag nog av min övervikt på ett eller annat sätt.

Det räcker med att gå tillbaks 5 år i tiden , och jag är inte samma människa som då det är iofs de senaste 5-10 åren som jag gått upp mest i vikt , men i dagsläget är min självkänsla mycket låg.
Jag skäms för mig själv !
Jag är inte samma glada spontana person som förr. Visst alla människor ändras ju med åren och det har ju jag också gjort, men det jag syftar på är nåt annat. Jag har liksom tappat mig själv.

Ja jag vet att många tänker att jag får skylla mig själv eftersom är man fet så beror det väl på att man äter godis hela dagarna , typ!

Ingen har någonsin tvingat mig att äta något. Allt jag ätit har jag själv valt och det står jag för.
Men när man har bantat i hela sitt liv, går hos dietist , äter nyttigt i veckorna och endast något gott på fredagkvällen , tränar 3 dagar i veckan och dessutom går en massa promenader och ändå ökar i vikt ?? Hur länge ska man orka kämpa i uppförsbacke ?

Tänk att varje dag se dig i spegeln och skämmas över hur du ser ut . Att begränsa ditt liv pga vikten. Jag bor inte i den stad jag är uppväxt och jag har inte varit hem på 5 år för att jag skäms över hur tjock jag blivit. Det är bara ett exempel på hur jag har begränsat mitt liv pga min övervikt.

Jag klarar inte att gå ner i vikt själv och därför har jag sökt hjälp!

Mer om mina olika försök att gå ner i vikt kommer .



Tack för idag! En alldeles vanlig dag.

2 kommentarer:

  1. Hej Tjejen:) De som säger att det är en genväg vet inte bättre, de förstår inte vilken risk du faktiskt tar.. och det är inte så enkelt.. man måste kämpa själv... operationen tvingar in dig/mig i en livsstil .. säger bara GO GIRL du har massor att se fram emot :) Bara fråga vad som helst så svarar jag bäst jag kan :) Sköt om dig/Ulrika (http://ulrikajanssons.blogg.se)

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj......det är nästan som jag skulle kunnat skrivit det själv. Jag förstår precis hur Du känner, det där med att begränsa sitt liv.

    En GBP är inte en genväg som många kanske tror....det är ditt val och helt ditt beslut strunta i vad många tycker.......för största jobbet gör Du ju själv så är det, det har dom inte förstått!!

    Du har gjort helt rätt val, jag är superdupernöjd och allt har fungerat jättebra.

    Ett nytt liv tar vid på op.dagen.

    KRamiz//Mia

    SvaraRadera